Így nyerd meg - Útmutató választási kampányokhoz

Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai c. longitudinális vizsgálat (1990-2014) nyomán - MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézete | Kivonatok

II. TENDENCIÁK

II-3 Kinek mit ígérjünk? (Megjelenített igények a 2014 kampányban.) (Társadalmi bázis)

Forrás: Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai - című tanulmánya nyomán

Hozzáférés: 2018-02-10

Utolsó formázás: 2018-08-03

 

TÁRSADALMI BÁZIS ÉS A MEGJELENÍTETT IGÉNYEK

 

Természetes, hogy az indulásukkor még az egyes

sajátos szubkultúrákhoz kötődő (például életkori csoportokhoz, környezetvédőkhöz),

illetve

markáns társadalmi csoportoknak érdekkifejezését (például a gazdasági folyamatok veszteseinek)

 

felvállaló pártok is megpróbálják

 

bázisukat szélesíteni, [vö: szegmentáció - a szerk.] s ez szükségképpen

gyengíti a kezdeti imázs karakterisztikumát.

 

A politikai mező szűkülése, néhány nagy párt tartós kiemelkedése azzal a következménnyel járt, hogy a különböző társadalmi csoportok érdekeinek és értékeinek képviselete, azaz hogy a pártok a legkülönfélébb érdekeket egyesítő néppártok igyekeznek lenni.

 

Ugyanakkor azokban az ügyekben, amelyekben

 

kellőképp széles csoportok érintettek (munkanélküliség, devizahitelesek, kisgyermekesek, stb.)

a nagy pártok is

az érintettek érdekképviselőiként jelenítik meg magukat.

 

Nyilván nem mindegy azonban, hogy ezt melyik párt mennyire

hitelesen képes megtenni,

az érintettek melyik párt imázsával, megtapasztalt gyakorlatával érzik valóban összekapcsolhatónak saját érdekeik képviseletét.

 

A rendszerváltás környékén a pártok által megszólaltatott igények között hangsúlyosan szerepelt

a szociális piacgazdaság,

az esélyegyenlőség,

a biztonságos szociális háló,

a leszakadás megállítása,

az oktatási, egészségügyi egyenlőtlenségek kritikája – ezek említése mára csökkent (bár a szociális kérdések az előtérben maradtak, ezek szociáldemokrata jellegű felvetése, amelynek a rendszerváltás idején a svéd típusú jóléti modell mintája adta a hátterét,

 

mára – a közben Európa-szerte növekvő életszínvonal-polarizáció tapasztalatainak közegében – kevésbé kap képviseletet).

 

Természetesen

AZ ÉLETSZÍNVONAL-JAVÍTÁS ÍGÉRETEI ÉS

ELŐTÉRBE HELYEZETT ESZKÖZEI

MINDIG A VONZÓBB PROGRAMOK KÖZÉ TARTOZNAK.

 

 

A 2014-es kampányban

 

Kormány

Ellenzék

 

 

a 2010 óta hatalmon lévő

kormány sikereként megjeleníthető téma

rezsicsökkentés tapasztalatával szemben az ellenzék

rezsicsökkentés

fűtéskorszerűsítés

volt ilyen hangsúlyos,

önmagában valóban ésszerű cél

és mint sokakat érintő, valóságos tapasztalat, sikert is hozott a kormánypártoknak.

hasznát az áremelések el is vihetik

kézzelfoghatóbban

nem a fogyasztók, hanem

SZOLGÁLTATÓ CÉGEK SZEMÉVEL nézi a helyzetet.

közvetlenebbül javít

 

 

 

 

magánnyugdíjpénztár-államosítás kritikája

 

tűnhetett analóg módon

BANKÉRDEKEK KÉPVISELETÉNEK

(kifejtés nélkül)

 

 

a gazdasági mutatók javulását

katasztrofális romlás

kevésbé volt érzékelhető

a többség tapasztalatai nem támasztották alá

 

 

 

fiatalok elvándorlásának kérdése

 

a folyamat szintén a gazdasági kilátástalanság helyzetét produkáló előző kormányzati ciklusban kezdődött, ennek a problémának a megoldására sem tűntek a 2010 előtti évek kormánypártjai - a megfelelő erőnek

 

 

szakminisztere kompromisszumkészségére támaszkodva a kormánynak e területen sikerült csökkentenie a feszültséget

felsőoktatásban hozott egyes rendelkezések

 

 

 

orvos-elvándorlás

 

az egészségügy meglehetősen rossz helyzete

 

hosszú várólistákkal, elszegényedett kórházakkal

népszavazás, társadalmi ellenállás a

 

egészségügy tervezett privatizálásával szemben

 

egészségügyi lehetőségek polarizálása

korábbi kormányzásának bukása éppen azzal a kezdődött

 

a megoldásnak nem letéteményesei

 

 

kormányoldal elsősorban

 

középosztály húzóerejére

 

ezt ígérte a kormányra kerülése előtti kampányban is, nem volt hiteltelen

 

 

 

határon túli magyarok szavazati joga

 

EU adta lehetőség

 

egyetlen korábbi kormány által sem felvállalt gesztus

 

a kisebbségi sors gyakran igen negatív következményeinek terhét hordó csoportok irányában

 

öntudat, szubjektív politikai biztonságérzet odaát

 

trianoni trauma évszázados érzelmi veszteségérzete csökkent

 

 

 

munka országa

 

munkahelyteremtés, közmunka

„rossz irányban haladnak”. nem igazolódott

 

 

Magyarország megnövekedett vonzerejének hangsúlyozása

 

hétköznapi tapasztalat – turizmus a külföldiek körében nagymértékben fokozódott

ellentétes állításai

 

egyes

bankok, szolgáltató multinacionális cégek elégedetlenségét fejezte ki

 

A BANKOK ÉS MULTIK ÉRDEKKÉPVISELŐI

 

 

árvíz

 

összefogás erejének élménye

 

összességében sikeres volt

súlyos hibák is

védekezést megszervező kormány

 

pozitív tapasztalatok vonzereje beépítve

 

 

 

építés

 

Új létesítmények megnyitása, mint

átlátszó időzítés

tendencia

 

egyszerre egy sor önmagában is szimbolikus (és nagy jelentőségű) térség, intézmény megnyitását jelentette (4-es metró, Erzsébet tér, Várkert bazár, Kossuth-tér, több üzem megnyitása

 

lendület, prosperitás

 

 

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 17
Tegnapi: 10
Heti: 17
Havi: 28
Össz.: 1 871

Látogatottság növelés
Oldal: II-3 Kinek mit ígérjünk? (Megjelenített igények a 2014 kampányban)(Társadalmi bázis)
Így nyerd meg - Útmutató választási kampányokhoz - © 2008 - 2024 - igynyerdmeg.hupont.hu

A HuPont.hu az ingyen weblap készítés központja, és talán a legjobb. Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »