Így nyerd meg - Útmutató választási kampányokhoz

Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai c. longitudinális vizsgálat (1990-2014) nyomán - MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézete | Kivonatok

II. TENDENCIÁK

II-6. Szimbolikus elemek, hatóeszközök

II-6-F. Szlogenek

Forrás: Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai - című tanulmánya nyomán

Hozzáférés: 2018-02-10

Utolsó formázás: 2018-08-03

 

 

II-6-F. SZLOGENEK

 

A pártok által használt szlogenek két fő típusba sorolhatók.

 

Egyik részük a negatív kampányba illeszkedik, az ellenfelek támadásához kapcsolódik;

 

másik részük a párt imázsát igyekszik megerősíteni.

 

Az első csoportba tartozik a baloldali koalíció plakátjainak többsége, és a kormányt támogatók azon plakátjai, amelyek a korábbi kormányzati ciklus vezetőittámadják, valamint a Jobbiknak a jóval a kampány előtt forgalmazott, fentebb már említett plakátja.

 

 „MSZP x Fidesz = Megszorítás². Rámegy a gatyánk is?” (Jobbik).

 „Ők már jobban élnek. És Ön? Simicska-Orbán maffiakormány” (MSZP).

 „Rosszabbul élünk, mint 4 éve. (Szavazzon majd az MSZP-re)” „109 % szívgyógyszeremelés” (MSZP).

 „Magyarország ma. Fidesz: Példátlan gazdasági siker. (A „siker” szó áthúzva, helyette: „kudarc”. Fidesz: Eltöröljük a tandíjat (az „eltöröljük” szó áthúzva,helyette: „bevezetjük”) (MSZP).

 „Együtt tették tönkre az oktatást. (Orbán és Hoffmann Rózsa képével). Ebből most már elég”.(Együtt).

 „Együtt tették tönkre az országot. Ebből egyszer már elég volt. Nem felejtünk”.(kormánypárti plakát).

 „Újra elvennék a családi adókedvezményt. Nem érdemelnek több esélyt” (kormánypárti plakát).

 „Viktor, a hazánk nem csak a tiéd. Európa vagy Orbán?” (Liberálisok).

 

 A másik típus nem az ellenfél támadására, hanem a saját erősségeire koncentrál. A kormánypártok ezek között szokták a kormányzati ciklusban elért eredményeiket népszerűsíteni.

 „Magyarország jobban teljesít! Értékálló nyugdíjak. Olcsóbb lett a rezsi. Családi adókedvezmény”. (Fidesz).

 „Magyarország miniszterelnöke” (Fidesz) – Ez a plakát nem hangsúlyoz semmit (bízik abban, hogy a választók az eredményeket a miniszterelnökhöz fogják kapcsolni), de azt is sugallja, hogy csak az adott személy lehet (a következő ciklusban is) a miniszterelnök.

 

Az ellenzéki pártok természetesen nem építhetnek már elért eredményekre, csak súlyuk erősödésére a közvéleményben.

 „A jövőt nem lehet megállítani. Mi, Jobbikosok”. „A fiatalok körében már a legnépszerűbb” (a párt)40.„Már a legnépszerűbb ellenzéki politikus” (a pártelnök).

 „Talpra magyar!41 Győzzön a Jobbik!42 Veled sikerülni fog” (Jobbik).

 „Nyugodt, tiszta erő. Mindenki tudja: A jövő zöld. (LMP).

 

40 Ugyanakkor a kampányfilmben és az egyik plakáton mindenféle korosztály szerepel, jelezve, hogy a

Jobbik nem csupán a fiatalok pártja. (Viszont a megjelenő idősek is fiatalosak; ebben a kampányban a

Jobbik számára a dinamika és a barátságos határozottság volt a legfontosabb imázsképző mozzanat).

41 A Nemzeti dal kezdősorát az MSZP is felhasználta egyik kampányfilmjében.

42 Ez a szlogen a pártnévhez a hangsúlyozottan fair sportversenyek régi jelszavát társítja.

22

 

A két plakáttípus kombinációja valósul meg azon plakátok esetében, amelyek a jelen egyes intézkedéseit bírálva – a mindenkori ellenzéki pártok alapvető választási magatartását követve – változást ígérnek.

 

 „Adjuk vissza a nyugdíjasok létbiztonságát! Stadion helyett kórház kell. Nem akarok egykulcsos adót. Nincs egymillió forintunk Paksra. Valódi munkát, valódi bért! Az én szavazatom az én hazám”. (Egy másik plakáton: „Az én szavazatom a mi hazánk”).(Összefogás)43.

 „A változás elkezdődött, add tovább. Tegyünk együtt a változásért” (Összefogás)

 „A változáshoz te is kellesz44” (Összefogás).

 „Új korszakot nyitunk” (Összefogás) .

 „Tiszta Magyarországot szeretnél? 2014-ben tisztul, ha teszel érte” (LMP).

 „A múlt vörös, a jelen narancs, de a jövő zöld” (LMP).

 

Az LMP a változás irányát a környezettudatosság fokozása, a korrupció üldözése mellett a nők szerepének-egyenjogúságának növelésében és egy értelmiségi jellegű politizálásban jelöli ki („A tudás: alap”),

 

a Jobbik pedig eddig felépített imázsának olyan elemeit emeli ki, mint a

„Megélhetést, rendet, elszámoltatást”45.

 

Másik jelszavuk: „Kimondjuk, megoldjuk” épít arra, hogy számos, a társadalmat foglalkoztató kérdést ők vetettek fel először („kimondjuk”); ehhez kapcsolják hozzá azt a képzetet, hogy „aki ki meri mondani a problémákat, az meg is tudja oldani őket”.

 

Amíg külön utat járt, az Együtt PM az „együtt” szó erejét helyezte jelszavai középpontjába, s ezzel próbálta saját nevét besulykolni a választók figyelmébe

 „Egykulcsos adó: együtt megszüntetjük”. „Válság: Együtt legyőzzük”. „Együtt, Magyarországért” (Együtt PM).

 

A kis pártok vagy „erejüket” igyekeznek hangsúlyozni,

 „Újra erősek vagyunk!” (FKGP).

 

vagy azt jelzik, hogy ők kívül vannak a közvélemény jelentős része által elégedetlenül szemlélt pártcsatározásokon, a parlamenti pártok élesedő „háborúján”, és a nagy pártszövetségekkel szemben (ezt hangsúlyozza az LMP és a Jobbik is) egy (tiszta) „harmadik utat” képviselnek.

 

 „Unod a sárdobálást? Mi nem ebből élünk…Bort, búzát, békességet” (FKGP).

 „Eleged van, és nem vagy balos?47 Igen, Lehetséges. Otthon Európában”48. (Modern Magyarországért Mozgalom)49

.

43 Itt a pártszövetség egy összefüggő plakátsorozatának egyes szlogenjeit hordtuk csokorba.

44 A „te is kellesz hozzá” – vagyis a választók aktivizálása általános törekvés (lásd még: Jobbik: „Veled sikerülni fog”, LMP: „…ha teszel érte”, Együtt PM: „Együtt legyőzzük”, baloldali koalíció: „A változáshoz te is kellesz”, KTI: „”Rajtunk múlik”, ÚDP: „A jövő rajtad is múlik…”)

45 Vagyis: a kommunista múlttal való végső, radikális szakítás, a rendpártiság; a jobb közbiztonság szavatolása és az eddigi változások veszteseinek kielégítése.

46 Az „erő” emlegetése („Nyugodt erő”, „tiszta erő”, stb.) az első választások óta egyébként sokak által használt sugallat (akár van valóságos erő egy párt mögött, akár nem). 2014-ben, mint fentebb láttuk, az LMP is épített erre a szómágiára, talán mert a pártszakadás bizonytalanná tette saját erejének mértékében).

 

 „Feketén fehéren. A tettek beszélnek. Nem közpénzből készült”. (Szociáldemokraták Magyar Polgári Pártja). – A szociáldemokraták elsősorban azt próbálták kiemelni, hogy ők nem vesznek részt a közpénzek herdálásában, plakátok helyett karitatív akciókat szerveznek, s a plakát monokróm jellegével (olcsóbb megoldásával) is ezt igyekeztek alátámasztani – egyúttal kihasználva a feketén-fehéren kifejezésnek az igazság köntörfalazás nélküli kimondására vonatkozó jelentését is.

 A kisebb pártok is – hiszen ők is ellenzékiek – a „változtatás” igényét helyezik előtérbe.

 „A jövő rajtad is múlik, de velünk könnyebb. Változtass!” (Új Dimenzió Párt).

 „Mondj igent a JESZ-re 50. Április 6-án indítsuk újra az országot!” (JESZ).

 „Csalásmentes választásokat” (A Szepessy-féle Összefogás Párt).

 

A kisebb pártok is próbálták az egy-egy ügyhöz kapcsolódóan mozgósítható indulatokat

felhasználni:

 „Kufárok! A haza nem eladó! Uzsorakövetelések eltörlése és a hazaszeretet” (A haza nem eladó) – (középpontban a devizahitelesekkel).

 „Urán Viktor. Atom mutyi. Ne így, ne most” (Zöldek Pártja).

 

Végül természetesen olyan pozitív értékeket emelnek ki jelszavaikban, amelyek mindenki egyetértésére számíthatnak, reménykedve abban, hogy a nagy pártokban csalódottak ezen értékek hiteles képviseletét már csak bennük láthatják:

 „Társadalmi igazságosságot” (KTI).

 „Biztonság, nyugalom, boldogság” (A haza nem eladó) „Óvjuk környezetünket, védjük természeti kincseinket” (A haza nem eladó).

 „Biztos munka, biztos jövedelem, biztos jövő. Ezért küzd a Munkáspárt”.(Munkáspárt).

 „Európai béreket, európai életet!” (JESZ) „Hiszünk a szeretet és az összefogás erejében” (JESZ) Jólét és szabadság (JESZ). Ez utóbbihoz hasonlítható az SMS plakátja is, amely a pártnevet körbeölelő nemzetiszínű szívformával üzen.

 „Jólétért összefogással. A gondolkodó emberek pártja. Szavazzon a jólétre, szavazzon az Összefogásra”. (A Szepessy-féle Összefogás Párt).

 „Esély a fiataloknak” (Új Magyarország Párt).

 

47 Ez a plakát mintegy a tükörképe a Civil Mozgalom 2010-es szlogenjének: „Ön is változást szeretne? Ha elege van a parlamenti pártokból és nem a szíve csücske a Jobbik, akkor szavazzon a Seres Mária vezette Civil mozgalomra”.

48 Az „európai”, mint „jobbközép” érzelmekhez kapcsolt jelszó Bokros jelenlegi pártján kívül Bokros korábbi támogatójának, az MDF-nek utódpártjánál, a JESZ-nél jelenik meg. (Rajtuk kívül még a szintén középre húzó, bár ezúttal a „baloldali” koalícióba belépő Liberálisoknál).

49 Az Elégedetlenek Pártja, amely a kizsákmányoló és „nem-változó” politikai elit, az éhezés, a félelem és a korlátozások, büntetések szelleme ellen kampányolt, s végül nem került be a listát állító pártok közé, szintén azzal a jelszóval definiálta magát, hogy „nem jobb, nem bal: előre”

50 A szójáték ügyes, mert nem csak kihasználja a pártnév kettős jelentését, hanem a nemzeti elkötelezettségre is utal: fordítsuk „magyarra” az (angolszász dominanciával) globalizált világ impulzusait.

 

 

Természetesen alapvetően nem a szlogeneken múlik egy-egy párt sikere vagy kudarca. Egy különben gyenge támogatottságú párt hiába találja ki a legszellemesebb jelszót, erős ellenfelei gyatra szlogenekkel is győzedelmeskedhetnek fölötte. Az sem egyértelmű, hogy mi a célravezetőbb: egyetlen szlogenre építeni a kampányt, s azt ily módon mélyen bevésni az emberek tudatába, vagy több üzenettel többféle képzetet és érzelmet mozgósítani. Egyazon párt túlságosan szétszórt szlogen-kínálata bizonyára nem szerencsés, mert nehezíti, hogy a választók fejében a különböző üzenetek összekapcsolódva erősítsék a pártimázst. De az egyetlen jelszó sulykolása is visszaüthet: a Fidesz például ezúttal nem csak a kampányanyagokban, hanem szinte minden politikusának minden megszólalásában (szinte kötelezően) szerepeltette a „Magyarország jobban teljesít” állítást. Nyilván másként hat ez különböző választói csoportokban: van, akiben éppen az ilyen dömpingszerű ismétlés alakítja ki azt a feltételes reflexet, hogy az állítást tényként kezelje, hangoztatóit pedig egységes, egyetértő csapatnak lássa; másokban viszont a túl sok, már-már mantra-jellegű ismétlés a kívánttal ellentétes következményekkel jár (megunás, kiüresedés, az uniformizáltság idegesítő hatása), és a jelszó hangoztatóinak szellemi önállótlanságát sugallja.

 

Mint a kampány egészében, a jelszavak területén is szembetűnő az egymásra reagálás, a másik akciójának tükrözése. Mindkét nagy pártszövetség használja ellenfeleiről szólván az „Együtt tették tönkre…” kitételt (a kiinduló impulzust ehhez feltehetőleg az Együtt PM elnevezése adta). „Jobban élünk mint 4 éve (Fidesz)” – „Rosszabbul élünk mint 4 éve. Ők már jobban élnek. És Ön?” (MSZP) Ez a párbeszéd, bár az élő vita jellegét kölcsönözheti a plakátháborúnak, (ami egyébként az átfirkálásokban folytatódik); egyrészt ötletszegénynek mutathat egy olyan pártot, amely akárhogy is, de mégis csak a másik jelszavára kapcsolódik rá, másrészt van egy olyan összhatása is, hogy a nagy pártok alapvetően egymással foglalkoznak, a társadalom egésze helyett.

 

Szlogenjei egyébként már csak azért sem döntőek egy párt megítélésében, mert a közvélemény nagy része tisztában van azzal, hogy a jelszavak alapvetően propagandára, választótoborzásra valók. Jól érzékelteti a jelszavak ürességét, és a pártérdekek partikularitásához való hozzátapadását, a választási kampányban megnyilvánuló manipulációs törekvéseket az a paródia, amellyel a Kétfarkú kutya párt plakátjai az egész (parlamenti) pártpolitizálás kritikáját próbálják kifejezésre juttatni. Néhány szlogen ebből a körből: „Örök élet, ingyen sör, adócsökkentés”; „Általános és teljes adócsökkentés! Évi plusz 99 nap”, „Világbéke”, „Több mindent, kevesebb semmit!”, „Visszacsatoljuk Trianont!”, „Miért mindig csak az emberek? Megunta az embereket? Adjon esélyt más fajoknak is. Szavazzon a kétfarkú kutyákra!”, „Ellazul. Mélyen a szemembe néz. Ránk szavaz. Magyar Kétfarkú Kutya Párt. Az egyetlen értelmes választás”, „Minden ígéretet betartunk. Kivéve ezt.” „Olyan aranyos (a kutya képével). Biztos nem akarunk lopni”.

 

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 22
Tegnapi: 10
Heti: 22
Havi: 33
Össz.: 1 876

Látogatottság növelés
Oldal: II-6-F Szlogenek
Így nyerd meg - Útmutató választási kampányokhoz - © 2008 - 2024 - igynyerdmeg.hupont.hu

A HuPont.hu az ingyen weblap készítés központja, és talán a legjobb. Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »