II. TENDENCIÁK
II-6. Szimbolikus elemek, hatóeszközök
II-6-D. Képi eszközök, fények, színek, montázs
Forrás: Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai - című tanulmánya nyomán
Hozzáférés: 2018-02-10
Utolsó formázás: 2018-08-03
II-6-D. KÉPI ESZKÖZÖK, FÉNYEK, SZÍNEK, MONTÁZS
D-1 Gazdag képi szimbolika
D-2 Lassítás (álom-szerűség, harmónia, hangsúlyozott érzelmesség)
D-3 Gyorsítás (felgyorsult életforma)
D-4 Rivaldafény (sztárkultusz, popkultúra)
D-5 Szürkítés, sötétség (komor hangulat, szorongás, nyomor, hanyatlás)
D-6 Sötétség (kiragyogó, hangulatos, hazaváró, hívogató otthon)
D-7 Feketeség, fekete-fehér megjelenítés (Sátáni és pokol-asszociációk)
D-8 Torzítás, előnytelen vagy hátrányos megjelenítés (degradálás)
D-9 Montázs-hatás (ellenfél előnytelen háttér vagy szereplők között)
Az elmúlt évtizedeket sokan a képiség forradalmaként jellemzik34; a mára felnőtté vált nemzedékek a vizuális kifejezőeszközök gazdag képi szimbolikáját „anyanyelvként”használják, természetes, hogy ezeket mind fokozottabban használják a kampányfilmek is.
A lassítások az álomszerűség, a poétikusság, az emlékezés képzeteivel harmóniát, hangsúlyozott érzelmességet képesek sugározni,
a gyorsítás, a pixilláció a felgyorsult életforma kifejezője, de egyúttal – gondoljunk a némafilm-korszak burleszkjeire – a humor eszköze is.
Fontos a megvilágítás szerepe: a rivaldafénnyel való kiemelés a show-jelleget (és ezáltal a popkultúrához, a sztárkultuszhoz való kapcsolódást) erősíti;
ezt a politika mediatizálódását is jelző eszközt először az 1994-es kampányban használta nagy hangsúllyal az SZDSZ, de 1998-ban már a Fidesz és az MSZP is épített rá, (2014-ben az MSZP választási gyűlésein voltszembetűnő).
A sötétségnek inkább negatív képzetköre van. Az MDF 1994-ben a sötét irodában megjelenített miniszterelnökkel az éjszakáit is munkával töltő politikus képét igyekezett kialakítani, de a sötétséget a későbbi kampányokban inkább a nyomor, a hanyatlás/pusztulás képzeteinek felkeltésére használták – kivéve, amikor a sötétből kiragyogó meghitt fényekkel a gondokkal teli világból hazaváró otthon értékét próbálják kiemelni.
A szürkítés depresszív hangulatot kelt: a baloldali koalíciónak ezen eszközzel élő plakátsorozatát jogosan nevezték többen depresszió kampánynak.
Az ellenfél fekete alapon való megjelenítése (ezzel ezúttal leginkább a Fideszt támogató egyes plakátok éltek) némi vörös színezéssel egyenesen pokol-asszociációkat kelthet.
Az ellenfél degradálásának még erősebb képi eszköze az arcok torzítása, az ellenfél politikusainak nagyon hátrányos fényképeken – vagy számítógépes eszközökkel ilyen irányba torzított képeken – szerepeltetése. Ilyen plakátokat ellenfeleiről mind a baloldali koalíció, mind a kormányoldal készített; a baloldali koalíció inkább a torzítás eszközét alkalmazta35.
A kormánypárti plakát a torzított arcok mellett a montázs hatással erősíti fel a negatív asszociációkat: egyrészt az ellenfél politikusait (a kezükben tartott táblácskákkal ) a bűnügyi nyilvántartásba vétel helyzetében mutatva be (mint erre még kitérünk, a kampány nagyrészt a baloldali koalíció pártjainak kriminalizálására épült);
másrészt a melléjük helyezett bohócfigurával minősítik őket magukat is pojácának, (a bohócnak az utóbbi évek több filmjének is köszönhetően egyébként szintén van a bűnözéshez kötődő képzetköre is,).