Így nyerd meg - Útmutató választási kampányokhoz

Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai c. longitudinális vizsgálat (1990-2014) nyomán - MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézete | Kivonatok

II. TRENDEK

II-7. Bakik, szándékolatlan hatások

Forrás: Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai - című tanulmánya nyomán

Hozzáférés: 2018-02-10

Utolsó formázás: 2018-08-03

 

 

Minden kampányfilm, plakát, szlogen, kampányakció magában hordja azt a lehetőséget, hogy üzenetei a visszájukra fordulnak, illetve olyan képzetek kötődnek hozzájuk, amelyek nem erősítik, hanem gyengítik az adott párt hatását. Az első, 1990-es választás kampányműsorainak egyik fő tanulsága az volt, hogy a beszélő fejek, a stúdióban ülő és véleményüket hosszan taglaló jelöltek amatőrizmust sugallnak, és az életidegenség és a hiteltelenség veszélyét hordják magukban. Mára az ilyen típusú kampányfilmek általában eltűntek.

 

Balfogás vagy félreérthető üzenet azonban 2014-ben is elég sok volt, néhányat már eddig is említettünk közülük. (A szaunázó éhségmenet, a „Magyarország jobban teljesít” szajkózása). Alapjában véve elhibázottnak tekinthető a baloldali koalíció plakátsorozata, amelynek elidegenítőnek szánt (és az ország rossz irányba menetelét, az emberek kétségbeejtő állapotát kifejezni hivatott) szürke színezése a megjelenő figurákat olykor zombi-jelleggel

25

ruházza fel, s ezzel aligha lehet rokonszenvet kelteni; az ilyen típusú negatív kampánynak eleve hátulütője, hogy depresszív közérzetet sugall, ez a protestálásra sem mozgósít eléggé, de ahhoz semmiképp sem elegendő, hogy azonosulást is kiváltson. A „stadion helyett kórház kell” jelszó önmagában is elhibázott: a kórház ugyan valóban fontosabb, mint a stadion, de az adott szövegösszefüggésben úgy is fordítható, hogy az egészséges-sportos életforma támogatása helyett törődjünk bele, hogy betegek vagyunk, a sportpályák helyett „kórházba az emberekkel”.

 

Az LMP-nek a szimbólumválasztása nevezhető legalábbis kérdésesnek. A zöld almát sokan szeretik, a zöld színhez a természet, az egészség asszociációi is társulnak, a zöld alma mégis magában hordja az „éretlenség” asszociációt is (és ez a fiatalsággal is összekapcsolt imázsú pártnak igazán nem előnyös). A Fidesz egyik kampányfilmjében a miniszterelnök beszéde után a párt többi jelöltje úgy mondja el gondolatait, hogy egy-egy mondat többek szövegéből

áll össze. Ez, mint a „Magyarország jobban teljesít” szlogen kapcsán már hangsúlyoztuk, egyfelől alkalmas az egység, az egyet-gondolás érzékeltetésére, másfelől azonban

 

a megszólalókat egy szavalókórus arctalan-önállótlan tagjainak, egyéniségnélküli pártkatonáknak is láttathatja. A végül összeálló baloldali koalíció alap-szavait: „együtt”, „összefogás” tette meglehetősen hiteltelenné az egymással folytatott többhónapos versengés, huzakodás.

 

Kritikai állításaik egy részét pedig az olyan túlzó megfogalmazások hiteltelenítették, amelyek ebben a formában nem egyeztek az emberek többségének tapasztalataival: „Magyarország tönkrement”.

 

Balfogásnak volt tekinthető a kampányidőszakban megjelent azon – botrányt kiváltó – plakátjuk is, amelyen egy kokárdás malac volt látható „Visíts velem” felirattal; a kokárdát a március 15-i ünnep aktualitásán kívül nyilván a „baloldali” pártok állandó bizonyításkényszere tétette oda (tudniillik annak bizonygatása, hogy a nemzeti elkötelezettség őket is jellemzi), de a nemzeti jelkép egy disznóhoz kapcsolása sokak szemében blaszfémikus, és így a vélhető szándékkal éppen ellentétes hatású.

 

Fentebb már elemeztük a kormányt támogatók „Nem érdemelnek több esélyt” plakátját, az ott részletezett jelentéstartalmak megfelelnek a plakát céljának. Ám a bohóc szerepeltetése alkalmat ad ettől eltérő hatásokra is, végtére is a bohóc a gyerekek körében népszerű, a jókedv asszociációival körülvett figura is, s az odahelyezésével létrejövő montázshatás nem feltétlenül erősíti az egyébként kiváltani kívánt érzéseket. Többen felvetették már azt is, hogy a Jobbik korábbi kizsebelő plakátján az egyértelmű üzenetet gyengíti, a „Rámegy a gatyánk is?” felirat: a képen – feltehetőleg az erotikus képzetek érzelemkeltő hatásának kiaknázási szándékával – egy forrónadrágos lány övtáji képe szerepel, s ez nem a szegénység képzetét kelti, hanem sokakban azt az eredeti üzenettel ellentétes (és persze hímsoviniszta) gondolatot veti fel, hogy kívánatos lenne, ha rámenne, vagyis lekerülne az a gatya is.

 

Azok a plakátok, amelyeken egy vezető úgy áll egy tömeg közepén, hogy a tömeg minden tagjának tekintete ráirányul, (Együtt-PM, KTI, a Fidesz egyes egyéni jelöltjei) egyfelől kifejezhetik az iránta való tömeges bizalmat, másfelől azonban (a fent említett szavalókórus hatáshoz hasonlóan) a tömeg tagjainak alárendelt szerepét, a vezető „személyi kultuszát” is sugallhatják, és ez nem egyértelműen pozitív hatás. (Különösen zavaró ez a KTI plakátján, ahol mindenki a pártelnökre néz, ő azonban nem néz rájuk).

 

Egyértelműen jobb hatású a primus inter pares megjelenítés, amellyel a plakátok és kampányfilmek között most elsősorban a Jobbik és az LMP anyagaiban találkozhattunk.

 

A legsúlyosabb járulékos, az eredeti célokra rárakódó hatás azonban az, amelyet a negatív kampány kiélesedése hoz magával.



Read more: http://tloszao.hupont.hu/17/ii67-bakik-szandekolatlan-hatasok#ixzz5G2y0er3i

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 18
Tegnapi: 10
Heti: 18
Havi: 29
Össz.: 1 872

Látogatottság növelés
Oldal: II-6-7 Bakik, szándékolatlan hatások
Így nyerd meg - Útmutató választási kampányokhoz - © 2008 - 2024 - igynyerdmeg.hupont.hu

A HuPont.hu az ingyen weblap készítés központja, és talán a legjobb. Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »