Így nyerd meg - Útmutató választási kampányokhoz

Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai c. longitudinális vizsgálat (1990-2014) nyomán - MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézete | Kivonatok

II. TENDENCIÁK

II-6. Szimbolikus elemek, hatóeszközök

II-6-B Helyszín, környezet

Forrás: Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai - című tanulmánya nyomán

Hozzáférés: 2018-02-10

Utolsó formázás: 2018-08-03

 

 

II-6-B HELYSZÍN, KÖRNYEZET

B-1 Az ország politikai életének színterei, szimbólumai (urbánus, épített)

B-2 A magyar föld (vidék, mezőgazdaság, termelő kultúra)

B-3 Harmonikus természeti tájak, idilli kirándulóhelyek (külső helyszínek)

B-4 Otthonos, családias, idilli lakásbelsők (beltér)

B-5 A megnyílt világ (dinamikus, nagyvárosi élet)

B-6 Figyelemfelkeltő, érdekes látványok, virtuális terek

B-7 Új épületek

B-8 Szimbolikus tárgyak (modernség eszközei)

B-9 Nemzeti jelképek

B-10 Egyenruhások (közbiztonság)

 

Az eddigi választások során már kanonizálódtak azok a helyszínek, amelyek a választási videókon és plakátokon feltűnnek. Elsősorban a Parlament, a budai Vár, a Hősök tere – mint az ország politikai életének fő színterei és szimbólumai, illetve a magyar (szántó) föld (mint a vidék, a mezőgazdaság, a magyar termelői kultúra jelképe).

Ez utóbbival kapcsolatban megjegyzendő, hogy a választási kampányokban 1990 óta a vidék, a mezőgazdaság, a falu

szerepe szinte folyamatosan csökkent; a tematizációban és képvilágban is egyre kisebb arányban, és inkább a konzervatívabb pártok képhasználatában, tematizációjában jelenik meg, de náluk is csökkent; bár a vidéki középosztály és értékrendje jelen maradt, (de egy, a korábbinál jóval urbanizáltabb vidék-felfogáshoz kötve. A 2014-es kampányvideók közül egyébként az LMP-ében jelenik meg a traktor és a termőföld).

 

A fent említett háttérlátványokon kívül a kereskedelmi reklámokéhoz hasonló környezetek jelennek meg:

elsősorban a harmonikus természeti tájak és a kellemes családi otthonok képei.

 

Itt érdekesnek tekinthető, hogy a baloldali koalíció választási videójában elsősorban nagyvárosi-budapesti köztereket és parkokat jelenít meg, a Jobbik egyik filmjében budai kirándulóhelyek, parkok alkotják a hátteret, a másik viszont egy (barátságosan mosolygó fiatal csendőr által védett) jellegzetes középosztályi lakásbelsőre koncentrál;

 

a FIDESZ és az Együtt PM a pártelnök monológját (illetve a Fidesz esetében a hozzá kapcsolódó politikus-megszólalásokat) belső térben veszi fel (a Fidesz – mint általában a kormányon lévő pártok szokták – a Parlament terében);

 

az LMP a zöld-mozgalom nemzetköziségét érzékeltetendő a világ legkülönfélébb országaiból származó képeket villant fel, egyúttal a fiatal generációk számára megnyílt világ érzetét is felkeltve.

A hasonló céllal készült videó pedig elsősorban a határon túli magyarságot emlékezteti arra a lehetőségre, hogy a történelem mostoha évtizedei után most az ő kezükben is ott van a magyarországi választásokon való véleménynyilvánítás lehetősége.

A huszonöt év választási anyagainak ismeretében felvethető egy olyan hipotézis, hogy

lakásbelsők és kirándulóhelyek otthonosságát elsősorban azok a pártok helyezik előtérbe, amelyek az adott választáson főként a családra, a biztonságra és elsősorban konzervatív értékekre igyekeznek építeni – ezt nem determinálja, hogy „jobb-” vagy „baloldali” pártról van-e szó – ,

 a nagyvárosi élet dinamikáját és a világ más részeinek képeit pedig a modernizációt preferáló illetve a fiatalságot megcélzó pártok (Jobbik, LMP, baloldali koalíció). A sport is azonban most elsősorban mint játék, mint fiatal emberek kellemes időtöltése jelenik meg..

 

A baloldali koalíció egy másik videója is lakásbelsőben játszódik, ott azonban (a negatív kampányhoz igazodóan egy rosszkedvű magányos értelmiségi minimalista otthona-munkahelye látható).

E tekintetben (korábban a zenék különbsége is megfigyelhető volt) 1994-ben kezdődött meg egyfajta stiláris polarizálódás.

Figyelemfelkeltő, érdekes látványokkal elsősorban a fiatalokhoz és az értelmiséghez közelítő pártok élnek, s az utóbbi időben megfigyelhető a virtuális terekkel való kísérletezés is, amelyeknek egyre nagyobb szerepe van a fiatalabb generációk vizuális kultúrájában, bár ezt a politikai kampányban óvatosabban használják, mint a gazdasági reklámokban, hiszen a politikában nagyon fontos, hogy az adott politikai erőt

realistaként”,

két lábbal a valóságban állóként”

mutassák be. Az újszerű látványok iránti igényhez kapcsolódóan viszont szívesen mutatkoznak új épületek közegében (például a Millenáris, a Bálna, stb.; ezt rendszerint – és ezúttal is – értelemszerűen elsősorban a kormánypártok tudják felhasználni, akik az adott intézmények beindítását, tartalommal való megtöltését saját kormányzati ciklusukhoz tudják társítani.

 Szimbolikus tárgyak is jellemzőek lehetnek a kampányanyagokban: korábban a számítógép, a laptop, a mobiltelefon a modernség, nyitottság jelképeiként kerültek felhasználásra. Ezek ilyetén jelképes szerepe mára értelemszerűen csökkent.

 A nemzeti jelképek (nemzetiszín zászló, szalag, Magyarország-térkép) és vallási szimbólumok (elsősorban a kereszt) most is felbukkannak (elsősorban, bár nem kizárólag a jobboldali pártok kampányanyagaiban).

 Néhány választási kampányban már erős szimbolikus funkciót kapott a kerékpár, mint a korszerűség és a nagyvárosi életforma, illetve a fiatalosság megtestesítője: ez így van a jelenlegi kampányvideókban is (Jobbik, baloldali koalíció, LMP). Az LMP mint zöld párt a szélerőművek, napelemek képeivel, zöldszínű ennivalókkal (zöldségekkel, gyümölcsökkel), zöld tárgyakkal és ruhadarabokkal jelképezi környezetvédő világképét.

 A Jobbiknál megjelenő csendőr (a gárdistákéra hasonlító) egyenruhája a közbiztonság illetve az erőszakszervezetek megerősítésére utal.

 Az LMP egyik plakátján vörösiszapos – s egyúttal piros és narancsszínű, tehát a két előző kormányciklus vezető pártjaira utaló – védőruha kifehéredését látjuk: ennek szimbolikus jelentéstartománya a környezetvédelemtől az erkölcsi megtisztulásig mozgósít asszociációkat, (és persze jelzi a párt szembenállását mindkét nagyobb ellenfelével).

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 20
Tegnapi: 10
Heti: 20
Havi: 31
Össz.: 1 874

Látogatottság növelés
Oldal: II-6-B Helyszín, környezet
Így nyerd meg - Útmutató választási kampányokhoz - © 2008 - 2024 - igynyerdmeg.hupont.hu

A HuPont.hu az ingyen weblap készítés központja, és talán a legjobb. Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »