Így nyerd meg - Útmutató választási kampányokhoz

Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai c. longitudinális vizsgálat (1990-2014) nyomán - MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézete | Kivonatok

ÖSSZEFOGLALÓ

Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai - című tanulmánya nyomán

Hozzáférés: 2018-02-10

Utolsó formázás: 2018-08-03

 

1. A kampányok domináns értékpreferenciái az összes párt valamennyi értéknyilvánításának figyelembevételével állapíthatók meg, s

RENDSZERINT OLYAN PÁRTOK NYERIK A VÁLASZTÁSOKAT, AMELYEK A LEGINKÁBB ÉS A LEGSOKOLDALÚBBAN ÉRZÉKENYEK AZ ADOTT KAMPÁNY DOMINÁNS ÉRTÉKEIRE.

Azaz implicit módon: sosem véletlen, hogy melyik témáról gondolják azt a pártok, hogy az az embereket különösen foglalkoztatja, ezek a jelzések sokszor többet árulnak el a valóságos állapotokról, mint a pártok tudatos-szándékos közlései.

 

2. A kampánytémák sikeressége a tematizáló politikai

aktorok hitelességén/hiteltelenségén kívül

jelentős részben múlik azon, hogy

A TÉMÁK MENNYIRE METAFORIZÁLHATÓAK,

MENNYIRE SŰRÍTENEK MAGUKBA

AZ EMBEREK ÉRZELMEIT

MOZGÓSÍTÓ

TAPASZTALATOKAT ÉS VÁGYAKAT.

 

3. A kormánypártok kétharmados többsége (2014-ben) – nagymértékben annak volt köszönhető, hogy

A KAPITALIZMUS ÁLTAL

A „VESZTESEK” SZEREPÉBE HOZOTT,

S EBBE BELE NEM TÖRŐDŐ

NAGY TÖMEGEK

LÁTENS ANTIKAPITALISTA ÉRZELMEIRE

FOGÉKONYABBNAK BIZONYULTAK

A MAGUKAT JOBBOLDALIKÉNT MEGHATÁROZÓ PÁRTOK.

A küzdelem a két „oldal” között ezen a síkon kifejezetten akörül folyt tehát, hogy kinek sikerül eredményesebben a szimbolizáció, a problémák egy-egy szimbolikus alapkonfliktusba sűrítése.

A leszakadó tömegek sehogyan sem tudnak polgárosodni,

de egy paternalista jóléti államtól olyan mentőöveket várnak, amelyek – például a nyugati szociáldemokrácia jóléti társadalmaiban –

kulturális értelemben

a változások veszteseit is beemelik

egy polgári társadalom mindenkire (vagy csaknem mindenkire) kiterjedő keretei közé.

 

4. A választási eredmények tükrében a „baloldali”

demokrácia/diktatúra szimbolizációnál

erősebbnek, a többség tapasztalataihoz jobban igazolódónak bizonyult a „jobboldali”

„nemzeti érdek”/„multi-érdekek” szimbolizáció.

 

5. A pártok közti ellentétek és ütközések természetesek egy olyan szerkezetben, amely a különböző erők versenyén alapszik.

 

AZ ÜTKÖZÉS ERŐPRÓBA IS,

AZ ERŐ MUTATÁSA PEDIG NÉLKÜLÖZHETETLEN A POLITIKAI MEZŐBEN, AMI

A HATALOM MEGSZERZÉSÉRŐL SZÓL:

A HATALOM MINDIG

A NAGYOBB ERŐ FELMUTATÓJÁNAK A „JUTALMA”.

 

Bár a DEMONSTRÁLT ERŐ (a társadalmi felháborodás „utcára vitele”, az időnként viszonylag nagyszámban összegyűlő tömegek) akciói nem válnak a közvélemény többségét megnyerő „közüggyé”, de a

KÖVETKEZETESEN ALKALMAZOTT SZIMBOLIZÁCIÓVAL erős hatás váltható ki.

 

6. A két nagy politikai erő az egymással szembeni negatív kampány stratégiáját folytatta – nem egyenlő esélyekkel és nem azonos eszközökkel

A kormányon lévő pártoknak általában kedvező, félelemkeltő eseményeket mértéktelenül felerősítették, mert ilyenkor a társadalom jelentős része felsorakozik a kormányzat mögött (rally around the flag effect).

 

Persze, ez sem abszolút törvény, nagy mértékben függ attól, hogy a közvélemény

AZ ESEMÉNYBEN (ILLETVE A FENYEGETÉSBEN) ÉRZI-E

a kormányzatnak is a felelősségét.

 

Mindegyik fél erőteljesen alkalmazta a negatív kampány eszközeit:

a másik oldaltól való félelemre épített (egyszemélyi totális diktatúra vs. sokszorosan megbukott kommunizmus és képviselőinek visszatérése)

a saját hívek elszántságát próbálta az ellenfél démonizálásával növelni,

az elsődleges cél pedig az elkötelezett hívek összetartásának erősítése és az ellenfél gyengítése volt,

lemondva és távol tarva a bizonytalanokat.

 

kölcsönös, gyűlöletté fokozódó ellenségesség a kampány hangnemét igen durvává tette. 

Mindkét fél állandóan egymás (relatíve sikeresnek bizonyult) akcióit próbálta lemásolni. szociális indulatokat is mind a két oldal megpróbálta mozgósítani, 

az adok-kapok keretében a karaktergyilkosság számos esetével lehetett találkozni.

 

A mindenkori ellenzéket tápláló proteszt energiákat (a Góliáttal szemben mindig Dávid oldalán álló rokonszenvet)

a Fidesznek (ritkán tapasztalható módon) kormányon is sikerült maga mögött tartania, azzal a következetesen alkalmazott szimbólumhasználati (és persze politikai) stratégiával, hogy

tevékenysége középpontjába állította az EU-bürokráciával, a bankokkal és egyes multikkal szembeni ellenállás „szabadságharcát”.

 

7. A kétpólusú megosztottsággal szembeni általános társadalmi közérzület

megerősítheti új, politikai erők esélyeit, de

ha azok is bekeverednek az adok-kapokba, akkor

egy idő múlva maga a parlamenti politizálás veszítheti el a legitimációját,

illetve

ahhoz, hogy egy pártot „harmadik erőként” fogadjanak el,

valóban erő, tömegtámogatás is kell.

 

Ugyanakkor a politikai mezőt jobb-, és baloldalra osztó testmetaforának van egy másik oldala is.

A testben a bal és jobb együtt alkotják az egészet, egymásra vannak utalva.

 

Amikor jól működik a parlamentáris demokrácia, akkor az oldalak pontosan tudják, hogy

a másik oldalra, annak értékeire is szükség van, és így

– a kölcsönös tisztelet jegyében – is viszonyulnak egymáshoz.

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 7
Tegnapi: 1
Heti: 8
Havi: 8
Össz.: 1 851

Látogatottság növelés
Oldal: Összefoglaló
Így nyerd meg - Útmutató választási kampányokhoz - © 2008 - 2024 - igynyerdmeg.hupont.hu

A HuPont.hu az ingyen weblap készítés központja, és talán a legjobb. Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »