II. TENDENCIÁK
II-6. Szimbolikus elemek, hatóeszközök
II-6-E. Stílus
Forrás: Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai - című tanulmánya nyomán
Hozzáférés: 2018-02-10
Utolsó formázás: 2018-08-03
II-6-E. STÍLUS
E-1 Köznapi stílus
E-2 Rövidülés, tömör szlogenek
E-3 Hatásos, indulatokra építő fordulatok
E-4 Humor, irónia
E-5 Harcias stílus, küzdelem
E-6 Pozitív üzenetek (biztonság, nyugalom, népszerűség, fiatalság, jobb,
szebb)
E-7 Aktív országjárás
E-8 Álruhás akció (Vona)
E-9 Modernista, kozmopolita, globális értékrend
E-10 Konzervatív értékrend
E-11 Szociáldemokrata értékrend
E-12 Elköteleződés a kisember felé
E-13 Elköteleződés a család felé
E-14 Nagyvárosi folklór
Figyelemreméltó a kampányanyagok stílusának változása is az elmúlt 25 év során. A fő tendencia a nyelvhasználatban a pátosztól való elmozgás a köznapi nyelvezet irányába.
2014-re a pátosz elemei a konzervatív szavazókra is számító Fidesz-KDNP megszólalásaiban maradnak meg leginkább, de azokba is vegyül a humor, és dominál a hétköznapi nyelvhasználat. Az első választások kampányanyagaira még nagy mértékben jellemző hosszabb, kifejtő jellegű szövegépítkezéssel szemben nyilvánvaló a rövidülés, a tömör szlogenek megnövekedett szerepe.
Azok a politikusok tudnak hatásosabbak lenni, akik képesek alkalmazkodni ehhez a nyelvhasználati változáshoz, ami nem csak a politikában, hanem a médiában általánosan is jellemzővé vált. A hétköznapi nyelvhasználattal együtt növekedett az olyan
HATÁSOSAN HANGZÓ, INDULATOKRA ÉPÍTŐ FORDULATOK alkalmazása is,
amelyet korábban egyértelműen populizmusként bélyegeztek volna meg (s ehhez olyan politikusok is igyekeznek hozzáigazítani a stílusukat, akik egyébként ezzel ellentétes imázst próbáltak maguknak felépíteni).
A humor olykor önirónia formájában jelentkezik (ez elsősorban ezúttal az LMP „A zöld nem csak egy szín” kezdetű videójára jellemző36, de kimutatható a baloldali koalíció „Ez itt az én hazám”-jában is). Máskor az ellenfél szlogenjeinek kicsavarásában mutatkozik meg.
Az ilyen kicsavarásokra a spontán városi folklór adja a legjobb példákat (Pl.:„Magyarország jobban teljesít… mint Észak-Korea”). A pártok is próbálják ezt az eszközt alkalmazni, olykor az ellenfél képviselőit célzó „karaktergyilkosságokhoz” kapcsolódóan. A baloldali koalíció „Együtt” szlogenjére válasz az „Együtt…tették tönkre az országot”; a Fidesz-KDNP „Jobban élünk, mint 4 éve” szlogenjére a válasz: „Ők már jobban élnek, mint 4
éve” (Orbán és Simicska fényképével).
A kampányban eluralkodó harci stílusról még lesz szó37, éppen ennek talaján volt szembetűnő
a Jobbik stílusváltása,
amelynek során egyrészt pozitív üzenetekre (biztonság, nyugalom, népszerűség, fiatalság, jobb, szebb38) cserélték a korábban inkább konfrontatívan megfogalmazottakat; másrészt
az igen aktív országjárás során a leginkább sikerült magukat grassroot pártként bemutatni. (Ehhez még olyan hatásos eszközöket is igénybevettek, mint Vona Gábor álruhás akciója, ami Harun-al-Rasidtól Robin Hoodon és Mátyás királyon át Günter Wallraffig számos, pozitív asszociációkkal övezett, „népi hőssé” vált előd követését is felidézhette39).
36 Az LMP ebben a kampányfilmben a párthoz kötődő, annak szerepét leszűkítő előítéletek önironikus cáfolatából indul ki, s erre építi rá azt a programüzenetet, amelyben
a női egyenjogúság,
a korszerűség,
a fenntarthatóság,
a társadalmi igazságosság értékei dominálnak,
hangot kap az atomenergia-ellenesség, a megújuló energiák propagálása;
a globális példák egyfajta modernista-kozmopolita értékrendre utalnak, ugyanakkor
annak hangsúlyozása, hogy
a föld a gazdáké, a magyar érdekek hangsúlyozásának tekinthető,
a kis boltok, a civilszféra melletti kiállás pedig a pártnak
a „kisemberek” oldalára való elköteleződését is igyekszik jelezni.
A párt más anyagaiban megjelenő
„Munkát, gyereket” – jelszó (más célmegjelölésekkel, például a családbarát munkahelyek emlegetésével együtt) a párt játékos-ironikus imázsához kapcsolódó stílusban egyrészt a pártnak a családok melletti elköteleződését jelzi,
másrészt a hajdani munkásmozgalmi szlogenre való utalással (ehhez is kapcsolódnak a párt egyéb megnyilvánulásai, egyes kizsákmányolás ellenes, nagytőkeellenes állásfoglalásai) a klasszikus szociáldemokrata szerep felvállalását is jelzik, (amelytől a „baloldalinak” nevezett pártok eltávolodtak).
A földkérdésben való állásfoglalással, a vidék szerepének hangsúlyozásával pedig nyilvánvalóan próbálják szélesíteni elsősorban a fővárosban erős bázisukat.
37 A „harci” stílus érzékeltetésére jó példa Orbán miniszterelnök egy mondata a választások előtti gyűlés végén: „Fújjátok meg a kürtöket, nyergeljetek, mert holnap reggel indulunk”.
38 A „szebb jövőt” szlogen/köszöntés egyúttal utalás a leventemozgalomra, ezzel a párt (miként a csendőrség visszaállításának szorgalmazásával is) a világháború előtti társadalom örökségét igyekszik a maga imázsához kapcsolni.
39 A hatáshoz az is hozzájárult, hogy ez az akció a médiában csak közepes figyelmet kapott: ha túlságosan reflektorfénybe került volna, inkább tűnt volna átlátszó propagandafogásnak, így viszont a megjelenés éppen ahhoz volt elég, hogy a nagyvárosi folklór csatornáin terjedjen tovább.