Így nyerd meg - Útmutató választási kampányokhoz

Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai c. longitudinális vizsgálat (1990-2014) nyomán - MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézete | Kivonatok

II. TENDENCIÁK

II-6. Szimbolikus elemek, hatóeszközök

II-6-E. Stílus

Forrás: Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai - című tanulmánya nyomán

Hozzáférés: 2018-02-10

Utolsó formázás: 2018-08-03

 

 

II-6-E. STÍLUS

E-1 Köznapi stílus

E-2 Rövidülés, tömör szlogenek

E-3 Hatásos, indulatokra építő fordulatok

E-4 Humor, irónia

E-5 Harcias stílus, küzdelem

E-6 Pozitív üzenetek (biztonság, nyugalom, népszerűség, fiatalság, jobb,

      szebb)

E-7 Aktív országjárás

E-8 Álruhás akció (Vona)

E-9 Modernista, kozmopolita, globális értékrend

E-10 Konzervatív értékrend

E-11 Szociáldemokrata értékrend

E-12 Elköteleződés a kisember felé

E-13 Elköteleződés a család felé

E-14 Nagyvárosi folklór

 

 

Figyelemreméltó a kampányanyagok stílusának változása is az elmúlt 25 év során. A fő tendencia a nyelvhasználatban a pátosztól való elmozgás a köznapi nyelvezet irányába.

 

2014-re a pátosz elemei a konzervatív szavazókra is számító Fidesz-KDNP megszólalásaiban maradnak meg leginkább, de azokba is vegyül a humor, és dominál a hétköznapi nyelvhasználat. Az első választások kampányanyagaira még nagy mértékben jellemző hosszabb, kifejtő jellegű szövegépítkezéssel szemben nyilvánvaló a rövidülés, a tömör szlogenek megnövekedett szerepe.

 

Azok a politikusok tudnak hatásosabbak lenni, akik képesek alkalmazkodni ehhez a nyelvhasználati változáshoz, ami nem csak a politikában, hanem a médiában általánosan is jellemzővé vált. A hétköznapi nyelvhasználattal együtt növekedett az olyan

 

HATÁSOSAN HANGZÓ, INDULATOKRA ÉPÍTŐ FORDULATOK alkalmazása is,

 

amelyet korábban egyértelműen populizmusként bélyegeztek volna meg (s ehhez olyan politikusok is igyekeznek hozzáigazítani a stílusukat, akik egyébként ezzel ellentétes imázst próbáltak maguknak felépíteni).

 

humor olykor önirónia formájában jelentkezik (ez elsősorban ezúttal az LMP „A zöld nem csak egy szín” kezdetű videójára jellemző36, de kimutatható a baloldali koalíció „Ez itt az én hazám”-jában is). Máskor az ellenfél szlogenjeinek kicsavarásában mutatkozik meg.

 

Az ilyen kicsavarásokra a spontán városi folklór adja a legjobb példákat (Pl.:„Magyarország jobban teljesít… mint Észak-Korea”). A pártok is próbálják ezt az eszközt alkalmazni, olykor az ellenfél képviselőit célzó „karaktergyilkosságokhoz” kapcsolódóan. A baloldali koalíció „Együtt” szlogenjére válasz az „Együtt…tették tönkre az országot”; a Fidesz-KDNP „Jobban élünk, mint 4 éve” szlogenjére a válasz: „Ők már jobban élnek, mint 4

éve” (Orbán és Simicska fényképével).

 

A kampányban eluralkodó harci stílusról még lesz szó37, éppen ennek talaján volt szembetűnő

 

a Jobbik stílusváltása,

 

amelynek során egyrészt pozitív üzenetekre (biztonság, nyugalom, népszerűség, fiatalság, jobb, szebb38) cserélték a korábban inkább konfrontatívan megfogalmazottakat; másrészt

 

az igen aktív országjárás során a leginkább sikerült magukat grassroot pártként bemutatni. (Ehhez még olyan hatásos eszközöket is igénybevettek, mint Vona Gábor álruhás akciója, ami Harun-al-Rasidtól Robin Hoodon és Mátyás királyon át Günter Wallraffig számos, pozitív asszociációkkal övezett, „népi hőssé” vált előd követését is felidézhette39).

 

36 Az LMP ebben a kampányfilmben a párthoz kötődő, annak szerepét leszűkítő előítéletek önironikus cáfolatából indul ki, s erre építi rá azt a programüzenetet, amelyben

a női egyenjogúság,

a korszerűség,

a fenntarthatóság,

a társadalmi igazságosság értékei dominálnak,

hangot kap az atomenergia-ellenesség, a megújuló energiák propagálása;

 

 a globális példák egyfajta modernista-kozmopolita értékrendre utalnak, ugyanakkor

 

 annak hangsúlyozása, hogy

a föld a gazdáké, a magyar érdekek hangsúlyozásának tekinthető,

a kis boltok, a civilszféra melletti kiállás pedig a pártnak

a „kisemberek” oldalára való elköteleződését is igyekszik jelezni.

 

A párt más anyagaiban megjelenő

 

Munkát, gyereket” – jelszó (más célmegjelölésekkel, például a családbarát munkahelyek emlegetésével együtt) a párt játékos-ironikus imázsához kapcsolódó stílusban egyrészt a pártnak a családok melletti elköteleződését jelzi,

 

másrészt a hajdani munkásmozgalmi szlogenre való utalással (ehhez is kapcsolódnak a párt egyéb megnyilvánulásai, egyes kizsákmányolás ellenes, nagytőkeellenes állásfoglalásai) a klasszikus szociáldemokrata szerep felvállalását is jelzik, (amelytől a „baloldalinak” nevezett pártok eltávolodtak).

 

A földkérdésben való állásfoglalással, a vidék szerepének hangsúlyozásával pedig nyilvánvalóan próbálják szélesíteni elsősorban a fővárosban erős bázisukat.

 

37 A „harci” stílus érzékeltetésére jó példa Orbán miniszterelnök egy mondata a választások előtti gyűlés végén: „Fújjátok meg a kürtöket, nyergeljetek, mert holnap reggel indulunk”.

38 A „szebb jövőt” szlogen/köszöntés egyúttal utalás a leventemozgalomra, ezzel a párt (miként a csendőrség visszaállításának szorgalmazásával is) a világháború előtti társadalom örökségét igyekszik a maga imázsához kapcsolni.

39 A hatáshoz az is hozzájárult, hogy ez az akció a médiában csak közepes figyelmet kapott: ha túlságosan reflektorfénybe került volna, inkább tűnt volna átlátszó propagandafogásnak, így viszont a megjelenés éppen ahhoz volt elég, hogy a nagyvárosi folklór csatornáin terjedjen tovább. 

 

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 14
Tegnapi: 10
Heti: 14
Havi: 25
Össz.: 1 868

Látogatottság növelés
Oldal: II-6-E Stílus
Így nyerd meg - Útmutató választási kampányokhoz - © 2008 - 2024 - igynyerdmeg.hupont.hu

A HuPont.hu az ingyen weblap készítés központja, és talán a legjobb. Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »