II. TENDENCIÁK
II-7-3 A 2014. évi kampány negatív üzenetei
Forrás: Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor - A 2014-es választási kampány vizuális üzeneteinek szimbolikus és értékvonatkozásai - című tanulmánya nyomán
Hozzáférés: 2018-02-10
Utolsó formázás: 2018-08-03
A Jobbik
Egyszerre használták fel, vitték tovább a két nagy párt egymás elleni támadását,és
sugallták azt, hogy azok lényegében ugyanazt képviselik (tehát igazi alternatívát csak a Jobbik jelenthet).
A párt által középpontba helyezett témákat
erős érzelem-, és indulatkeltő túlzásokkal exponálták:
„a magyar föld kiárusítása felér egy atomrobbantással”, „24 év leforgása után a 24. órában vagyunk; 24 éves háború folyik”.
A párthoz kötődő rendpárti alapállás igen erős tematizációt kapott.
Ezekben, a közvélemény jelentős részének támogatását vélhetően élvező kérdésekben jelentek meg az
igazán radikális kifejezések és programok:
„nem lesz kegyelem az idősek, nők, gyerekek bántalmazóinak”; a pedofilok, nemi erőszaktevők kémiai kasztrálása, a halálbüntetés visszaállítására kezdeményezendő népszavazás, stb.
A „cigánybűnözés” explicit emlegetése csökkent, (közvetett célzások jócskán maradtak, például a megélhetési gyermekvállalás elutasításában), viszont
„a cigány-magyar együttélés” jelszó megjelenése
a pártot elfogadók körének szélesítését szolgálhatta.
Az LMP is
harmadik erőként igyekezett magát megjeleníteni, de
az erre irányuló erőfeszítéseket majdnem megsemmisítette, és
az LMP-nek a „harmadik erő” szerepéért folytatott versenyfutásban való lemaradásához vezetett
az ezt a szerepet nem vállalók elutasítása, majd az ezt követő
pártszakadás.
A két nagy politikai erő az egymással szembeni negatív kampány stratégiáját
folytatta – nem egyenlő esélyekkel és nem azonos eszközökkel.
Az ellenzék egyrészt
elhibázottnak minősítette a kormánypártok gazdaságpolitikáját, és a kampányban e
gazdaságpolitika fontos lépéseinek visszafordítását helyezte kilátásba.
Összességében egy olyan programot sugallt, ami a közvélemény számára inkább
a 2010 előtti időszakhoz való visszatérést ígérte,
mint új koncepciót.
Miután az előző kormányzat a 2010-es választásokon igen széleskörű elutasítást kapott, az ebben a programban megfogalmazott szimbolikus üzenet aligha számíthatott többségi támogatásra.
Ugyan voltak ebben nüánszbeli különbségek a korábbi kormányerők bomlásából keletkezett ellenzéki pártok között, de
lényeges újítás egyikhez sem kapcsolódott, s
a különbségek csak a megosztottság (az egymással való marakodás) érzetét erősítették.
Az ellenzék másik fő választási témája, szimbolizációja
a kormány centralizációs és egyéb intézkedéseinek „diktatúraként” való támadása volt.
A negatív kampány logikája szerint megfogalmazott egyre élesebb támadások azonban visszaütöttek:
a közvélemény nagy része a centralizációs intézkedések többségét nem érezte annyira tragikusnak, szélsőségesnek, mint ahogy azt az ellenzék igyekezett beállítani.
A kormányoldal a negatív kampányt több síkon tudta folytatni.
Egyrészt a pártjuk jogfolytonosságát vállaló szocialistákkal szemben a rendszerváltás óta mindig mozgósítani lehetett a
„kommunizmus” visszatérésétől tartók szorongásait, másrészt
még frissen éltek az előző kormányzattal kapcsolatos, a lakosság nagyobb részében inkább negatív érzelmek, s
rendszeresen figyelmeztetni lehetett arra, hogy „ez az, ami 2010-ben megbukott”.
Harmadrészt a megtervezett ütemezésben napvilágra hozott különböző
korrupciós ügyeket jól lehetett használni arra, hogy egy negatív kampányban az ellenfél egészének tisztességtelenségét sugallják.
A hatások körülményfüggőségével mindenképpen egyetértve mi – nem lévén politológusok –, nem kívánunk állást foglalni a negatív kampány hatásosságának kérdésében, bár
a politikai bölcsesség szempontjából a negatív kampány racionalitását megkérdőjelezi, hogy
a politikában bármikor előállható kompromisszumkényszer, ami olykor még
a „nagykoalíció” kötést is elkerülhetetlenné teszi,
erősen hitelteleníthet egy olyan pártot, amely
kényszerű koalíciós partnerét korábban a „Gonosz” megtestesülésének bélyegezte.
Ehhez kapcsolható az a koncepció, miszerint
a kormányon lévő pártoknak általában kedvező,
ha félelemkeltő események történnek (vagy ilyenek veszélye valószínűsíthető);
ilyenkor a társadalom jelentős része
felsorakozik a kormányzat mögött (rally around the flag effect).
Persze, ez sem abszolút törvény, nagy mértékben függ attól, hogy a közvélemény
AZ ESEMÉNYBEN (ILLETVE A FENYEGETÉSBEN) ÉRZI-E
a kormányzatnak is a felelősségét.
A baloldali pártok a centralizáló intézkedések meghosszabbításával egy
totális egyszemélyi diktatúra rémképét vizionálták, és attól sem riadtak vissza, hogy ezt összekapcsolják a
fasizmus fenyegetésével, mintha a jelenlegi kormánykoalíció uralma a náci Németország felé vezetne.
Ez a kép nyilvánvalóan távol esik a valóságtól, de a negatív kampányban felkorbácsolt érzelmek és indulatok jegyében a támogatók egy jelentős része hagyta eluralkodni magán ezeket a nagyrészt irracionális félelmeket, és hasonló módon vállalta fel a szenvedélyes gyűlölet érzését a kormánypárt és annak vezetője ellen.
Az indulatkorbácsolás a legélesebben a kampánygyűléseken folyt.
A másik oldal belement ebbe a diskurzusba, és a szocialisták ebben a verzióban nem egyszerűen az
államszocializmus örököseiként jelentek meg: a hozzájuk kapcsolt képzetek
a kommunista diktatúra legvéresebb éveit, az ötvenes éveket idézték, (amellyel már a későkádári vezetés sem vállalt azonosságot), összekapcsolva
a friss emlékekkel: a 2006-os október 23-i eseményekkel, az akkori demonstráció véres szétverésével.
A 2010 előtti kormányzásra való utalás más félelmek felerősítésére is alkalmas volt: a „baloldal” győzelmétől való félelmet a
megszorító intézkedések visszatértének fenyegetésével is fel lehetett erősíteni.
A negatív kampány másik összetevője a kormányoldal részéről a baloldali pártok
kriminalizálása volt:
a korrupciós ügyek,
választási csalások sokaságának felvonultatása, és az
ezekbe belekeveredett személyek összekapcsolása a baloldali pártok vezetőivel.
A korrupciós vádakat a baloldali vezetők cáfolni nem tudták,
a montázshatást pedig hatékonyan használta ki a kormányoldal,
a bűnügyekbe keveredett személyek epitheton ornansaként sulykolva, hogy ők a baloldali pártvezetők helyettesei, bizalmasai, párttársai voltak, egyes vezetőket pedig személyükben is kapcsolatba hoztak ezekkel a bűnügyekkel.
A „gyanús ügyek” érzékeltetését azzal a szimbolikus képzettel is alátámasztották, hogy több plakáton is úgy ábrázolták az ellenzéki párok vezetőit, mint akik egymás fülébe súgnak valamit…
A baloldal is megpróbálkozott
korrupciós vádakkal, ezeket azonban a
nyilvánosságban kevésbé tudta alátámasztani, mint ellenfelei a maguk vádjait, így ezek az ügyek
nem is váltak a kampány részeivé.
Mindkét fél egyébként úgy használta a különböző
dokumentumhamisítási,
szavazatvásárlási és
egyéb ügyeket, mintha
állandóan egymás (relatíve sikeresnek bizonyult) akcióit próbálnák lemásolni
Maga az, ahogy az ellenzék a kormányváltást „korszakváltásként” próbálta bemutatni, ahogy az „éhségmenettel” és néhány más alkalommal is megpróbálkozott a társadalmi felháborodás „utcára vitelével”, egyértelműen azon sikeres akciósorozat utánzási kísérletének tűnt, amellyel a Fidesz, (mint akkori ellenzék) az őszödi beszéd elleni tüntetések, a népszavazás kikényszerítésén és megnyerésén át eljutott 2010-ben a kétharmados többség megszerzéséig.
Bár többnyire ezen akciók nem váltak a közvélemény többségét megnyerő „közüggyé”, az időnként viszonylag nagyszámban összegyűlő tömegek által
demonstrált erő (amit egyébként ilyenkor a kormányoldalnak mindig sikerült a Békemenettel túllicitálnia), láthatólag az ellenzék egyes vezetőit is abban a hitben ringatta, hogy sikerülhet ezen a módon, a „közfelháborodás” hullámán felemelkedni. (Ennek a makacsul ismételgetett elképzelésnek egyik utolsó megnyilvánulása volt a választások után a DK vezetőjének azon reakciója, amellyel mintegy „megfenyegette” a kormánykoalíciót: 2014 és 2018 között nem fogják kitölteni a 4 évet…)
A mindenkori ellenzéket tápláló proteszt energiákat (a Góliáttal szemben mindig Dávid oldalán álló rokonszenvet)
a Fidesznek (ritkán tapasztalható módon) kormányon is sikerült maga mögött tartania, azzal a következetesen alkalmazott szimbólumhasználati (és persze politikai) stratégiával, hogy
tevékenysége középpontjába állította az EU-bürokráciával, a bankokkal és egyes multikkal szembeni ellenállás „szabadságharcát”.
A kölcsönös, gyűlöletté fokozódó ellenségesség
a kampányok hangnemét is egyre durvábbá tette. Az egyik oldalról a „diktátor, fasiszta”, a másikról a „bűnszövetkezet” hangoztatása; a baloldali pártok már 2013-ban készült kampányanyagaikban olyan kifejezéseket használtak a kormányoldal jellemzésére, mint: „tolvaj, vacak, hazug, terror, diktatúra, önkényuralom, éhbér”, a külföldön munkát kereső =„külföldre űzött”, sőt, olyan mondatok is bekerültek, hogy „a gyerekeket elveszik szüleiktől”.
Az érzelem-, és indulatkeltés eszközei között még az
(antiszemitizmusra utaló) majdnem küszöbalatti montázs alkalmazására is sor került.
Említettük korábban a „maffiakormány” kifejezést is. A különböző kampányanyagokban szerepel még az „ahogy a Fidesz bankot rabolt” kifejezés, a „lerombolták a jogállamot” (bilincsbe vert kézzel illusztrálva).
A kormányoldal
a „bűnszövetkezet-pártok”,
a különböző, a baloldali pártok tagjaihoz, támogatóihoz köthető bűncselekmények és
a 2006-os rendőrterror emlegetése mellett ellenfeleit állandóan
„bukott baloldalként” emlegette,
egyszerre építve a „bukott” szónak az erkölcstelenséghez kapcsolt jelentéstartalmaira (lásd „bukott nő”), és arra, hogy
az itt kormányváltó igénnyel fellépők már egyszer vereséget szenvedtek, megbuktak (s a sugallat szerint véglegesen, örökre megbuktak) a választók ítéletében. 73
A szociális indulatokat is mind a két oldal megpróbálta mozgósítani,
a kormánypártiak a baloldali vezetők millióit-milliárdjait, vagyonosodását emlegetve,
a baloldali koalíció pedig „a Fidesz mögötti oligarchák” kifejezéssel igyekezett a hatalom feudális jellegét hangsúlyozni, állandó jelzőként besulykolni a köztudatba (vö. anno „zöldbárózás” utánzása)
A kormányoldalon álló CÖF egy propagandafüzetet adott ki „A Gyurcsány koalíció 7 főbűne” címmel, amelyen a baloldali koalíció vezetői és a már bírósági eljárás alatt álló Hagyó Miklós szerepelnek a plakáton is alkalmazott priuszfotó formában és a „Nem érdemelnek több esélyt, volt 8 évük”– 1-1 bűnhöz társítva. Bűnként a különböző megszorító intézkedések és a korrupció szerepelnek, de a „7 főbűn” kifejezéssel az egyszerű erkölcsi elmarasztalás vallási képzetkört kap: a politikai ellenfelet ezzel mintegy a Sátán táborába utalva. A baloldali koalíció e füzet tükörképeként „A FIDESZ igazi arca” címmel adott ki propagandafüzetet (amely maszkban ábrázolja a miniszterelnököt). A füzet sorra védekezik a CÖF programfüzet vádjai ellen, de úgy hogy ugyane témákban a kormánypártot vádolja: „azt hazudja a Fidesz és a CÖF” és „ ezzel szemben tény”; illetve „arról viszont hallgatnak” szerkezetben. Mindkét oldal a negatívumokat a másik párt színeivel festi alá… A DK propagandafüzete szintén Orbán „bűneit” sorolja (fekete alapon, szembeállítva a saját ígéretek világos oldalaival).
Az adok-kapok keretében a karaktergyilkosság számos esetével lehetett találkozni.
Az ellenzék már a kormányzati ciklus elején
ezzel az eszközzel „lőtte ki” az akkori köztársasági elnököt, Schmitt Pált.
A másik oldalon a különböző bűnügyek, korrupciós ügyek
a karaktergyilkosság még hatékonyabb eszközének bizonyultak.
Bajnai Gordont és Gyurcsányt ugyan csak megérintette ezek szele76. Hagyó Miklós, Simon Gábor és mások perei, bűnügyi, rendőrségi eljárásai nem csak az ő személyükre (és pártjukra) hatottak ki: a montázshatással a baloldali koalíció bármelyik vezetője hozzájuk volt kapcsolható.
A „karaktergyilkosság” során
az ellenfél képviselőjét
valamely, a közvélemény által is negatívan megítélt cselekményben bűnösnek találják,
a tényeket, ha kell, felnagyítják,
(tekintélyesebb személyek reputációjának rombolására bevetve olykor a gúny, a nevetségessé tétel eszközeit is), s ami a legfontosabb,
mindaddig napirenden tartják,
sulykolják,
amíg
a megcélzott személyt nem sikerül kiszorítani a politikai játéktérből,
illetve,
ha a támadás fő célja az illető pártja, akkor addig, amíg azzal gyengíteni lehet az adott pártot.
A kormányoldal kampányát segítették a média egyes csatornái is, amennyiben
az ellenzéki politikusokkal folytatott beszélgetések nagy részét a kormányoldal kampányában felvetett tematizációhoz igazították.
Természetesen szélsőséges hangnemet használó pártküzdelmek majd minden parlamenti demokráciában előfordulnak.
Az egymás elleni indulatok a pártok támogatói (és ellendrukkerei) körében a legszélsőségesebb formában talán a plakátfirkálásokban jelentkeznek. 1998-as elemzésünkben a plakátfirkálások különböző motivációkat tükröző típusait különböztettük meg:
a) a „rábeszélőgép” elleni védekezés vicc, humor formájában;
b) az egyoldalú kommunikáció kétoldalúvá tétele;
c) street art, graffiti (kreativitás);
d) politikai intolerancia kifejeződése
(az arc tönkretétele, az ember-mivolt megsemmisítése, dehonesztáló megbélyegzés).
Azóta az átfirkálások többsége sajnálatos módon a politikai intolerancia irányába tolódott el. A kampányok 1998 óta egyre durvábbá váló hangvétele is óhatatlanul efelé terel; a szerzők plakátátfirkálásokra vonatkozó – reprezentatívnak természetesen nem tekinthető – gyűjtésében is az volt megfigyelhető, hogy a
kreatív, humoros jellegű átfirkálások aránya határozottan csökkent.